Breaking News

Recent Viewers Dari Blog Catalog

Hari-hari cuti camni memang boring dok rumah. tambah plak member rumah aku dua orang tu balik kg. tinggal la aku sorang2 kat rumah nih. tak tau nak gi mana.wawawawa.. rumah aku sebelah alamanda jer. tapi nak gi alamanda jarang2 sekali.(aku minat la jenjalan kalau xde mmber. huhuhu..) dok putrajaya ni xtau nak gi mana. tapi mmber2 aku yang still lagi belajar, diorang slalu jer datang sini jenjalan. pelik la aku ngn diorang ni. memang kaki jalan kot. aku yang dok sini dah boring tak tau nak g mana. huhuh.. (ye sangat la tu Encik Wanshah oit. :-P) kalau korang datang putrajaya ni roger2 la aku. :-P smalam aku ingat nak wat entry. ntah camne aku bleh tetido kat depan laptop aku ni pon tak tau la. sedau2 jer dah pagi. wawawa.. (terok betul la aku ni kalau dapat tido. :P) aku ingat nk wat tutorial pasal Blog Catalog. macam yang aku baru letak kat blog aku ni. :)

Blog catalog merupakan salah satu Blog direktori yang banyak digunakan oleh para blogger. Kelebihan blog catalog dibandingkan dengan blog direktori lainnya adalah tersediannya fasility group, discusion dan ada juga tool recent viewers yang banyak digunakan di blog. Fungsi tool recent viewers adalah untuk mengetahui siapa pengunjung yang menjadi member blog catalog yang berkunjung ke blog kita.

Untuk memasang tool ini, perkara pertama yang harus kita lakukan adalah mendaftarkan blog kita ke blog catalog. Alamatnya di http://www.blogcatalog.com/blogs/submit_blog.html. Setelah selesai pendaftaran kita akan mendapatkan email aktivasi untuk login di Blog Catalog.

- Setelah login, dihalaman dashboard klik create a widget


- Pada halaman widget pilih Recent Viewers di "Type of Widget"

- Pilih setting yang sesuai dengan keinginan dan klik "update code and Preview Widget"

- Copy code yang telah dihasilkan dan letakkan di blog di lokasi yang kita inginkan.


Hasil recen Viewers akan terlihat seperti di sisi kanan blog ini. Selain blog catelog tool recen viewer yang banyak digunakan adalag MyBlogLog dari yahoo.com.
Terima kasih dah membaca semoga bermanfaat.



Yang Betul,

No comments