Breaking News

Kerja Kerajaan Part3#

Haii.. thanks kepada mmber² yang sudi mengikuti entry kat blog TKSB ni ek. :-) hari ni Alhamdulillah aku dah makin sihat sket. ( tq pada mmber rumah aku nasri cz bagi aku penadol. huhuhu.. kasi up sket. :-P ) So, bleh la aku sambung part yang ketiga ni ek.
Part lepas aku dah cite kan bab berpakaian. Kali ni aku sambung waktu hari aku gi interview plak.

Pagi tu awal gak la aku gi interview. Aku rasa dah awal dah. Tapi ramai lagi orang yang lagi awal dari aku. Time tu aku dapat no 6. ( nak interview pun kena beratur.. macam masuk audition plak. huheuhue.. ) Sebelum interview, diorang bg taklimat dulu mengenai perjalanan interview. Biasenye 1sesi interview dalam 20minit. So, sape yang dapat no 8 dan keatas tu, diorang suruh gi minum² dulu. cz lama nak menunggu.
Time dh sampai turn aku masuk, huh.. berdebar² giler ahh.. padahal yang nak interview aku tu orang jer. bukannye Ultraman ke Superman ke.. orang biasa jer pun. huhuhu..
Firstly, aku nak bgtau, kalau yang interview korang tu Muslim, better kite bg salam dulu. Kalau korang laki n interviewer tu pun laki, better salam dulu la. (jangan gatal² nak salam ngn bkn muhrim plak. berdosa tau.. tuhan marah.. :-D ) Opss.. sebelum terlupa, bg yang perempuan tu better pakai tudung putih la. :-)
Lepas tu aku pun duduk la ngn tertibnye. ( hahah.. tertib ke wanshah ni?.. xcaye la.. :-P ) Waktu interview tu, ada sorang interviewer laki, dan sorang lagi pmpuan. yang laki tu tanya pasal umum. Yang puan tu plak tanya pasal komputer n teknikal². So, bermula la sesi temuduga aku tu. ( nyaris aku tak terkencing.. cz gelabah punye pasal. tapi bile dah start, aku plak yang semangat. huhuhu.. )
Waktu interview, mesti mau ingat confident tu kena ada. :-)
Sesi temuduga.
Soalan first yang dia tanya kat aku, nak speaking kenalkan diri ke atau tulis karangan dalam english. So, aku pilih la speaking introduce diri. Coz aku malas nak menulis. Dah la grammer teruk. Nanti jadi lagi panjang plak masa interview aku. ( padahal english aku bukan stakat broken, dah fully broken+cracked+hacked pun. saje tanak ngaku. hueheuh.. )
Lama gak la aku perkenalkan diri. Sampai dia suruh stop la. Cz panjang plak aku intrduce diri. Siap sembang masuk topic orang kampung lagi. huhuhu.. ( poyo plak wanshah ni. orang bagi sikit lebih² plak dia.. :-P )

Lepas tu, dia tanya aku apa isu semasa yang aku tau. Aku dah gabra dah, dah la malas baca paper. Tengok tv pun cite inspector Conan jer. Habis² pun Shin Chan. Tengok berite bile nak raye jer. huhuhuh.. nasib baik pagi semalamnye tu aku terbaca paper metro. Pasal budak berkhatan ramai² n mandi ngn air bomba. So, aku pun cite jer la. hueuheu.. pastu ntah berite ape lagi ntah aku ingat waktu tu. Ape yang penting, korang jangan menipu. Kalau sikit jer yang korang tau, sikit la korang bgtau. Kalau korang pun xsuka ditipu, camtu gak la ngn interviewer tu. Ape yang penting, korang kena peka la ngn berita n isu semasa kat mesia ni. Terutama berkenaan dasar² kerajaan.

Soalan yang kedua, dia tanya aku pasal Menteri² Kabinet kat Malaysia ni. waktu tu dia tanya aku siapa Menteri Belia dan Sukan. Aku dengan confidentnye menjawab Ismail Sabri B. Yaacob. ( cz aku tau dia ayah dafi AF. tu yang aku ingat. hueheuheu.. ) korang kena sentiasa peka la ngn menteri² kabinet kat mesia ni ek. Cz tu salah satu soalan yang akan ditanya. huhuhuu..

Soalan ketiga plak, diorang tanya pasal rukun negara. Ntah camne la time tu aku bleh gi sebut rukun iman kat dia. Tergelak sakan orang tu cz ingat aku wat lawak. huheuehu.. ( tau la ko orang beriman wanshah.. jangan la cite kat orang. :-P huhuhu.. ayat paling poyo.. ) aku pun xtau camne aku bleh lupa rukun negara. padahal sebelum tu aku ingat jer. :-) Nasib baik dia bagi hint sket². So, berjaya gak la aku sebut satu persatu rukun negara. Hoyehh.. :-)
Lepas habis interviewer sorang tu tanya pasal benda² umum kat aku, dia passing la kat interviewer sorang lagi. Kali ni dia tanya sume pasal komputer plak. Cz memang aku apply untuk jawatan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat. Kalau korang apply jawatan lain, maybe dia akan tanya bab yang berkenaan jawatan korang tu la. :-) Aku rasa, tak cite pun takpe kot pasal soalan berkenaan komputer tu. Cz soalan dia confirm lain². Korang kena tau gak la pasal komputer ni. Cz biasanye dia akan tanya pasal network, domain, workstation, server, dan sewaktu dengannye la. :-) harap korang bleh get ready lepasni kalau terpanggil untuk interview keje kerajaan ek. Mana tau ada rezeki korang bleh jumpa aku ke, keje sama² ngn aku ke. InsyAllah.. Ape yang penting, kite share sama² ape yang kite tau. tak rugi pun. huhuhu.. untung² bleh bagi manfaat gak kat orang lain. :-)

Salah satu buku yang aku baca, korang bleh tengok kat bawah ni. klik banner bawah ni. tu pun kalau owner dia bukak lagi la website tu. huhuhuhu..



p/s:- kalau korang rasa entry ni bagus, jangan lupa comment ek. :-)



Yang Betul,

5 comments

linda zasly said...

Itule..baguuhh sangat le dpt keje ngan gomen..cerah masa depan tu...bukan senang nak dapat keje ngan gomen skrg ni..kira bertuah sungguh le ko Wan..kalo ade peluang akak memg nak keje gomen..ttp apakan daye..dah tueee..husband akak pun gomen jugak..cuti rehat punye le banyak...siap sedekah lagi cuti tu..hihi..

hanaahmad said...

wan...tenkiu beb~ terbaek nye pengalaman yg ko bg..byk membantu kat aku yg baru nk hbs stdy...hihi...

zai said...

salam wanshah,

teringat kak zai masa g interview dulu mmg jawatan tu nak kena speaking..tapi yg tak bestnya bila kak zai speaking..diaorang plak g cakap melayu..pastu baru tau diaorang saja nak test jer..hehehe..

tapi apapun walau jawatan tu terpaksa kak zai tolak diatas faktor gaji tapi pengalaman interview tersebut mmg sesuatu yg sangat indah..

Rizzuan Shah said...

to:
kak linda: uihh.. sedekah la cuti kat saya kak. nak kawin cuti tak cukup nih. huhuhuh.. dijemput akk datang kenduri sy nanti tau?.. :-)

farhana:no problem punye la. kite ngn kawan2 kena share la. rugi kedekut ilmu ni. :-)

kak zai: betui tu kak zai, waktu interview tu memang kenangan yang xbleh dilupakan la. pastu interview tu bknnye fully english pun. introduce diri jer english. :-) nanti sy nak blajar BI ngn kak zai la bleh?.. :-)

Hafiz Ajmain said...

Haha, baru lepas interview ari tu,alhamdulillah, dah kerja skrg :)