Breaking News

Kerja Kerajaan Part2#

Harini aku tak berape sihat la. waawa.. kesian kat aku. Rasa mcm nak demam jer nih. (demam rindu ke? atau demam takot nak kawin?.. huhuhuhu.. ) Musim² hujan camni memang senang kena attack penyakit. So, korang berjaga² la ek. ( pesanan ini dibawa oleh blog TKSB. :-P )

Ok, lets sambung balik pasal pengalaman aku gi interview kerja kerajaan. Last haritu aku cite camne aku apply. Ni aku nak cite lepas aku apply tu ape yang berlaku plak. So, lepas aku isi borang SPA pada 1/1/2008, takde ape² pun surat yang sampai kat aku. lama gak la aku tunggu. sampai bulan Ogos 2008, pun tak ada ape² tindak balas pun. ( dlm hati aku, orang SPA tu watpe la ngn permohonan aku. wawawa..) Entah cemane 1 hari tu terjumpa maksu aku, dia baru jer dapat masuk gomen. Dia kata, "ko apply jer 6bln skali kalau diorang takde ape² tindak balas" (tu maksu aku yang cakap ek. aku tak bersalah.. huhuhu.. ). Cz waktu mohon tu, dia kata permohonan valid selama setahun jer. takde plak dia kata tak boleh mohon lain dalam masa setahun permohonan tu.

Jadi, aku pun ikut la kata² makcik aku tu. So, dengan konfidentnye bln8 tu aku isi la lagi skali borang SPA. Selang 2minggu lepas tu, sampai la surat dari SPA bgtau permohonan aku telah diterima dan disenaraikan semua jawatan yang aku mintak tu. (dlm hati aku, cess.. dulu aku isi ngan penuh khusyuk ngn tawadduk, xde plak dia respon pape. Tapi bersyukur la cz permohonan dah diterima. huhuu.. )

Alhamdulillah dalam bln November 2008, sampai la surat panggil interview ke rumah aku. Time tu aku dah berkobar² takut+seronok. huhuhu..

Hari Interview

Sebelum gi interview, ilmu mesti kena lengkap. (gi menurun dulu.. huhuhu..) So, aku gi la memuat turun segala info mengenai jawatan aku tu, aku masuk forum², cari experience diorang yang dah penah gi interview kerja kerajaan, ape yang orang interview tu tanya, macam² lagi la aku menurun kat internet waktu tu. huhuhu..

So, time hari nk gi interview tu, first skali pakaian msti kena jaga. Memang smart la time tu aku cakap ngn korang. ( ye² jer smart. pasan gler la ko wanshah time tu. hahahah.. ) Nak gi interview ni, pakaian tu memang penting. coz tu imej korang waktu berdepan ngn orang. Time aku gi interview, Smart lebih kurang macam mamat kat bawah ni la. :-P

p/s:- gaya salam kena ada.. tengok pic kat atas tu. :-P

Time tu complete la pakaian aku tie ngn jacket BMW kesayangan aku. huhuhu.. macam penjual kete plak. :-P ( biar la orang nak kata aku penjual kete ke pengayuh beca ke.. janji aku dapat keje.. huhuh.. ) Korang jangan free style jer gi interview dah la. confirm la tak dapat. Contohnye cam mamat kat bawah ni.
Confirm orang interviewer tu larik. Cz ingat orang gile datang interview. huhuhu.. Lagi satu, kalau korang dressing maut sangat pun, kononnya nak tunjuk terer bagi orang interview tu kecut perut n takut ngn korang pun xbleh gak. diorang tak kan terima punye.. contohnye cam kat bawah ni.

huehueheue.. yang last skali ni sekadar melawak jer la. :-P

Ni baru tips untuk berpakaian dah panjang berjela aku cite. Nanti aku sambung cerita lagi pasal interview plak ek. Ape yang ditanya waktu interview tuh. Kesian plak korang penin membaca blog aku ni panjang lebar. dah la tulisan aku ni pun hantam keromoh jer. huehuehue.. k, tunggu tips seterusnye dari TKSB ek. :-D jangan lupe komen bebanyak. :-)


Yang Betul,

6 comments

linda zasly said...

Demam ye Wan..demam kecut nak nikah kut...dah prepare ke nak nikah nanti..pegi mandi ais batu tu...elokle nanti...hii..akak pun tak sehat jugak nii...hiii

Rizzuan Shah said...

eh, akak pun demam nak kawin gak ke?.. :-P akak dok perak blah mana ek?..

Kancilbiru said...

ala...tak jdi pegi putrajaya..kena tinggal dek van...huhuhu

zatilzuhdi said...

gambo model tak boleh blah.. hehe.. saye pilih yang no 3.. eh boleh pilih ke ni..hehe

semoga bro chat2 selalu..

MY LURVE :: MY LIFE said...

wan nti citer ek diownag tnya ape masa interview..susah ke idak..
ermpp ieyda pun nk cari keja lain laa.tension keja ngn cina nih..ko nk tahu apsal ida tension..ko terjah laa masuk blog ida..then ko tahu criter die...
doakan la sama ida murah rezki cm ko dpt keja gomen...murah rezki Hasif Zafhran :)

linda zasly said...

Akak batuk2 pasal berjangkit ngan anak le punnnn..tidur sebantai ngan anak bongsu..tu...ibu mantali...kampung parents kat Kg Manjoi..umah akak kat Gerbang Meru Indah..dah bagi sewa kat sedare..skrg ni..duduk kat Kelana Jaya pulak...Wan kampung kat mane..