Breaking News

Pokok hiasan beracun!


Pagi tadi incik wanshah ada dapat email dari seorang sahabat ni. Katanya info ni sangat penting dan incik wanshah pun rasa memang penting kongsi info ni. Untuk keselamatan keluarga kita semua jgk. Korang mesti tak percaya pokok macam dalam gambar kat atas tu beracun kan?.. slalu gi rumah orang, banyak je tengok orang wat hiasan cz nampak lawa. tapi tak tau la plak benda tu beracun n bahaya rupenye.. Ikuti email dari sorang sahabat tu kat bawah ni ye. zasSS!!..

Dear all; 
Mesej ini adalah benar. Saya hampir kehilangan anak perempuan saya yang memasukkan sebahagian daun ini kedalam mulutnya dan kemudiannya lidahnya membengkak sehingga dia hampir² meninggal dunia. Ini adalah salah satu tanaman yang mana terdapat juga tanaman lain yang sama ciri² dan pewarnaannya.  Terdapat tanaman yang hampir sama dengan ini adalah beracun, dan kita harus singkirkan dari laman rumah kita. Pastikan kita sentiasa memerhatikan anak² kita yang masih kecil. Jika kita menghantar anak kita kerumah pengasuh, kenalah pastikan tempat tu selamat dimana mereka boleh bermain..
"Tanaman ini yang kita tanam di rumah dan di ofis sememangnye berbahaya! Definitely dangerous! (incik wanshah tambah :P) Tanaman ini biasanya banyak terdapat di Rwanda, iaitu di  Great Lakes region of eastern-central Africa. Selain itu terdapat juga di kebanyakan ofis dan juga dirumah².  Ia mengandungi racun yang boleh membunuh terutamanya kanak². Ia boleh membunuh kanak² kurang dari seminit dan boleh membunuh orang dewasa dalam masa 15minit. Ia sepatutnya dicabut dari kebun² dan dibuang keluar dari ofis² dan juga rumah². Jika tersentuh pokok ini, jangan sekali-kali menyentuh mata kerana ia boleh menyebabkan buta separuh ataupun buta kekal. Jadi, tolong beritahu rakan-rakan dan sudara-mara anda."

p/s:- ada 1 lagi artikel berkenaan kajian saintifik pasal pokok ni dan terbukti memang bahaya. Tapi panjang sangat kalau nak dimasukkan dalam blog ni.

Sbg tanda sokongan anda pada blog TKSB, sila klik jika terdapat Ads dibawah.


Yang Betul,

5 comments

Ummi Hanie said...

salam,

adeh kat umah sis byk juga spesis pokok hiasan ni..mmg cntik dan sis mmg tahu pokok ni beracun sbb bila kita pgg lama2,kegatalan akan terjadi.budak2 tu kena dijagalah jgn bg depa ambik daun2 dan makan..

sahromnasrudin said...

salam..wan shah..aku tanam pokok kertas dgn ros je kat uma aku..tak menyemak mata memandang...

Ayue Aishah said...

en.wanshah... ayue rase skarang ayue da tahu punca kematian kucing ayue... dia anak kucing yang sgt comel. suke main2... baru-baru ni die mati.. yang ayue nampak mulut die mcm pecah2..tekak dia sakit, dia tak boleh makan. 2 hari lepas tu die mati. dia ni suke sgt menggigit. dan ayue rase die dah menggigit pokok ni yg mak ayue tanam kat laman.. tempat die selalu main-main...

Ya Allah... sedihnye. ayue syg sgt kucing tu.. ayue tak tahu pasal pokok ni.. hurm...

Wana Yusuf said...

akak tahu pokok ni beracun... tapi tak tahulah pulak sampai boleh menyebabkan kematian... nasib baik tak tanam....

Rizzuan Shah said...

Ummi Hanie: Thanks comment ye ummi hani. saya pun baru dapat info pasal pokok ni. nasib baik tak tanam kat rumah. :-)

Sahrom: haa.. pokok ros tu kalau makan kelopak dia bagus utk awet muda tu sahrom. hueheuh.. :P

Ayue Aishah: alahai.. kesiannye.. wanshah tumpang sedih pasal kematian kucing ayue tu. Lepasni kalau nak bela kucing, ayue kena buang la pokok tu dari laman ye.

Kak Wana: nasib baik akak tak buat ulam. tak pun gantikan daun cekur tu. heheh..