Breaking News

Test Connection Broadband korang

Haa.. meh sini test conection internet korang. Korang tau tak, sebenarnya kita bleh claim balik ngn company @ ISP(Internet Service Provider) kalau dia tak sediakan conection internet berdasarkan pakej yang kita ambik hambik ko. Bleh paham ke ayat aku nih?.. macam berpusing² jer. hueheuh.. Ok, contohnye mcm ni. Aku daftar pakej A(company cap ayam)RM68, dia tawarkan kelajuan internet selaju 1Mbps. Tapi aku hanya dapat akses internet dengan kelajuan 512kbps je. So, disini aku bleh claim balik ngn itu company. Sebab dia tak providekan servis mengikut ape yg aku bayar. Ok, jom test connection internet korang. Tak kisah la korang guna berukband ke, brukbeng ke, teh'o'icebeng ke, kelik jer "Begin Test" untuk mula.




Ok, let say(cewah.. speaking plk aku.=P) korang amik pakej 1Mbps, sepatutnya waktu test tu, kedudukan jarum meter tu mesti berada pada tahap 1M(1Mbps)dan keatas. Kalau jarum tu berada pada kedudukan melepasi 1M, maknenye betul la connection internet korang tu 1Mbps. Tapi kalau korang punye pakej 1M, bile test jarum tu dok kat 512M(512Mbps) jer, korang bleh tanya balik kt ISP korang kenape korang tak dapat conection seperti pakej yang korang amik. Mane bleh dh bayar mahal² tetibe xdapat memaksimumkan penggunaannye kan?.. huhuhu.. Ok, kat bawah ni contoh aku punye connection.

Oleh kerana aku guna 1Mbps, meter tu pun menunjukkan pd 1M. Camtu jgk la kalau korang menggunakan 512Kbps @ 384Kbps, pastikan apabila test, conection korang mencapai target. Xde la rugi bayar benda yang xsepatutnye kan?.. kan³?.. =)



Yang Betul,

3 comments

sahromnasrudin said...

salam wan..aku punya yg pakej RM 38..mane plak kedudukan meter dia???

PCL said...

sempoiii..aku punya 120Km/h..

Rizzuan Shah said...

sahrom: bro punye connection sepatutnya dia tunjuk antara 256k - 512k. tu pun dh kira laju gak if dia stable. =)

pcl: haihh.. dh mcm naik kete la plak pkciklie. hahaha..