Breaking News

Button Menu

Assalamualaikum w.b.t.
waa.. pejam celik pejam celik.. dah nak masuk tahun 2010 rupenye. Kejap jer rasanye.. mcm baru smalam plak new year 2009. Sedar tak sedar, korang pun dah makin tua kan?.. (hahahahah.. xngaku gak wanshah nih. :-P) Ape azam korang tahun baru ni ek?.. aku?.. heheh.. rahsia.. malu la nak sebut. :-P

Ok la, kali ni tutorial aku berkenaan macam mana nak wat button menu yang terletaknya kat bawah banner. Tutorial kali ni atas permintaan dari member blog aku ieyda dari penang. Ok, jom mulakan tutorial.

Kalau korang kurang jelas, lihat gambar dibawah ni. Kawasan dalam bulatan merah tu adalah tempat untuk kite tempekkan button menu.
Langkah² untuk memulakan:
1. Login ke dashboard blog anda.
2. Kemudian pergi ke Layout -> Edit HTML seperti rajah di bawah.
3. Copy coding untuk button menu di bawah ni.


4. Paste kan coding tersebut tepat dibawah coding seperti dibawah ni.

<div id='content-wrapper'>

<div id='crosscol-wrapper' style='text-align:center'>

<b:section class='crosscol' id='crosscol'/>

</div>



Gambarajah dibawah ini adalah sebelum coding button menu dipastekan kedalam coding templete.
Berikut dibawah ini adalah gambarajah setelah dipastekan coding button menu tadi.
Perhatian:
Lihat pada coding <a href="#"> gantikan "#" kepada link yang hendak anda letakkan pada button menu tersebut. Cthnya <a href="http://wanshah87.blogspot.com">

5. Save templete dan lihat hasilnya.
Gambarajah diatas adalah lebih kurang hasil yang korang akan dapat. korang boleh reka sendiri button mengikut citareka korang sendiri. Kalau perlukan bantuan aku untuk reka button ataupun text yang lain diatas button tu, roger jer aku kat ym. wanshah_87@yahoo.com

p/s: kalau korang rasa tutorial ni best, jgn lupe tinggalkan komen ek. :-)


Yang Betul,

3 comments

Eliss said...

aku main belasah jer buat hari tu sampai jadik ,tengok kat layout yang ada buat menu kat atas :P

kalo ko buat tutorial awal-awal, senang kerja aku.hahahaha

nway, tq :)

Kancilbiru said...

wahh bagus bagus nih!!

http://kancilbiru.blogspot.com/

..nOj.. said...

wah gud gud... nanti 1 fine day nk wat la... thanks for sharing