Breaking News

Pindahkan WhatsApp Media ke External Storage SD


Satu masalah yang menimbulkan masalah pengguna WhatsApp adalah bergelut antara storage dalaman (internal storage) terhad dan video dan gambar yang menyeronokkan yang banyak. Kita menerima video dan imej baru di WhatsApp setiap hari dan boleh menyimpan fail media ini di mana-mana kecuali storage dalaman di telefon kita, kerana beberapa halangan teknikal seperti yang dijelaskan di WhatsApp.com. Disebabkan itu, ia membuatkan kita tiada pilihan dan terpaksa memadam beberapa fail media apabila storage dalaman telefon kita rendah? Tidak betul. Siaran ini akan memperkenalkan kaedah mudah untuk memindahkan media WhatsApp ke kad SD supaya storage dalaman telefon anda dapat diminimumkan penggunaannya.



Source from Google Search

Kaedah 1: Pindahkan WhatsApp Media ke SD Card melalui File Manager

LANGKAH 1: Lancarkan aplikasi File Manager pada telefon anda. Sekiranya anda tidak mempunyai apps tersebut, anda boleh download di Apps Store/Google Play contohnya Explorer ES dan memuat turunnya.

LANGKAH 2: Pada apps File Manager, buka fail storage dalaman, di mana anda akan menemui folder bernama WhatsApp.

LANGKAH 3: Buka folder WhatsApp, cari folder Media, dan potong / cut folder tersebut.


LANGKAH 4: Buat folder baru pada kad SD bernama WhatsApp. Di dalam folder tersebut tampal / paste fail Media dari storage dalaman ke dalamnya.



Kaedah ini sangat mudah. Anda harus mencubanya sendiri. Sebelum anda mula melakukannya, suka diingatkan: kaedah ini bertujuan untuk membantu pengguna Android untuk menguruskan fail media WhatsApp mereka dengan lebih baik yang mana anda tidak boleh menetapkannya sebagai pilihan default untuk memindahkan media ke storage luaran melalui apps Whatsapp.

Kaedah 2: Pindahkan WhatsApp Media ke SD Card tanpa Rooting

Cara lain untuk memindahkan WhatsApp ke kad SD tanpa 'rooting' menggunakan komputer. Untuk itu, anda memerlukan kabel USB yang serasi dengan Android anda supaya anda boleh menyambung peranti ke komputer. Sekarang, mari lihat cara untuk menukar storage WhatsApp ke kad SD di Samsung, sebagai contoh.

LANGKAH 1: Anda perlu menyambung Android ke PC melalui kabel USB. Pastikan peranti itu dikesan dengan baik oleh komputer.

LANGKAH 2: Di komputer anda, pergi ke folder peranti telefon dan cari folder "WhatsApp" dari folder storage dalaman. Kemudian salin folder Media WhatsApp.

LANGKAH 3: Sekarang, tampal/paste folder Media dalam folder baru Whatsapp dalam kad memori SD. Selesai!



Sekiranya anda mempunyai sebarang masalah apabila cuba memindahkan media WhatsApp ke kad SD, sila komen di bawah supaya pelawat yang lain dapat memberi cadangan atau solution yang sesuai.

Sekian, terima kasih.

Yang Betul,

No comments