Breaking News

Estawoo!.. SubhanAllah..

Dalam program yang disebut (ONE FAMILY) di saluran Majd, seorang penceramah iaitu Dr.Yahya Alyahya (Head Of The CALL To Islam Committee),Dia mengatakan bahawa umat Islam tidak pernah tak teratur, mereka hanya perlu DIYAKINKAN sahaja.
Kemudian, dia menceritakan sebuah kisah mengenai seorang lelaki Amerika yang bukan muslim telah membincangkan TENTANG ISLAM dengan dia sementara dia menonton secara live siaran langsung Solat Isyak dari Masjidil Haram di televisyen.

Orang Amerika itu sangat kagum tentang bagaimana boleh terdapat ramai orang di masjid itu, lebih dari 3 juta umat Islam berada di sana pada malam terakhir bulan suci Ramadhan, begitu sesak sehingga tidak teratur.


Kemudian sheikh bertanya kepada orang bukan muslim itu: Berapa lama anda fikir mereka akan turun untuk mengorganisasi diri dalam baris dan mula solat?
Dia menjawab: sekurang-kurangnya 2-3 jam

sheikh bertanya lagi: tapi masjid (HARAM) dari Kaabah adalah 4 tingkat
Orang itu berkata: OH, ini akan mengambil masa sekitar 12 jam.

Syeikh barkata lagi: setkan difikiran anda bahawa mereka berasal dari negara-negara di seluruh dunia dengan bahasa yang berbeza.
Orang Amerika berkata: OH! itu adalah mustahil untuk diorganise dalam apa cara sekalipun.

Kemudian waktu solat datang, dan sheikh Sudais Makkah berdiri dan berkata (ESTAWOO) = Susunkan Diri Kamu!.


Dan dalam hitungan detik, seluruh pemandangan berubah dan kerumunan 3 juta umat Islam ditetapkan sendiri dalam barisan yang tersusun dengan baik dalam waktu yang amat singkat!



Orang Amerika menatap layar TV untuk beberapa saat, dan kemudian berkata:

ASHADU ALLAA ILAAHA ILLALLAH-WA ASH-hadu anna Mohammadan RASOOLOLLAH.

(Aku bersaksi bahawa tidak ada yang patut disembah melainkan ALLAH, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah hamba-Nya dan Rasul)

Yang Betul,

5 comments

Unknown said...

SALAM,
ISLAM ITU AGAMA KEBENARAN, AGAMA PERPADUAN DAN AGAMA KEAMANAN. SEHARUSNYA KITA BERSYUKUR BANYAK2 KERANA KITA ADALAH MUSLIMIN.

sahromnasrudin said...

salam wanshah...memang umat Islam sebenarnya boleh bersatu..hanya memerlukan keazaman sahaja kan

nurayunni said...

wah....mmg perlukan..

suterayon said...

salam...menarik artikel kali ini, mengagumkan, congrats..b4 tu sya mohon maaf coz dh agak lme xupdate blog sb terlalu bzi dgn keje2 kat off dn keje2 fotografi perkahwinan..psl persoalan RAID tu, insyaALLAH sya cuba terangkn dgn detail dlm blog sya nt..skali lagi thanx coz sudi lawat blog sya dn bertanyakn soalan...jupe lgi

al-lavendari said...

Subhanallah ! Sebuah entri yang sangat baik dan membuka minda saya. Tak pernah sampai fikiran saya ke situ. Memang benar, hanya seruan Islam sahaja yang dapapt menyatu dan mengatur kita semua.