Breaking News

MyKAS? Ape tu?!

Adalah dimaklumkan Kad Pengenalan Pemastautin Sementara (KP hijau) akan mula dicetak di atas kad pengenalan bentuk baru (berwarna hijau) mulai 20 April 2010. Kad Pengenalan Sementara ini dinamakan MyKas dan tempoh sahlaku adalah selama 5 tahun. Bagi pemegang kad pengenalan Pemastautin Sementara sediaada yang ingin menukar kepada MyKas adalah dibenarkan tetapi mereka akan dikenakan bayaran permohonan sebanyak RM40.00. Tiada sebarang perubahan mengenai prosedur penerimaan permohonan seperti mana sebelum ini.
Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia, korang jangan terkejut plak lepasni kalau kat luar sana ada nampak orang guna mykad warna hijau camni. Eh, silap plak. yang ni bukan mykad, tapi MyKAS. tengok dekat kad tu dia ada tulis. =)(poyonye incik wanshah nih.. dah terang² la orang nampak..) Yang ni untuk pendatang asing yang duduk di negara kita ni buat sementara waktu bagi tempoh² tertentu jer. Kalau penduduk tetap, warna kad tu ialah merah dan dipanggil MyPR(Permanent Resident). So, lepasni jangan terkejut plak kalau tengok orang guna. Malu jer kite rakyat Malaysia tatau. huhuhhu..

p/s: ada sape² nak guna MyKAS ke?.. kena la jadi warganegara asing dulu. =P

Sbg tanda sokongan anda pada blog TKSB, sila klik jika terdapat Ads dibawah.

Yang Betul,

103 comments

sahromnasrudin said...

mykas tak pernah dgr..myvi atau kas-kas pernah la dgr hahahahah....

Rizzuan Shah said...

kas-kas makan banyak2 bleh ngantuk. =P

Aidi-Safuan said...

hahaha..nasib baik da gitaw. kalau tak, konfem aidi akan cakap tuh mykad palsu! :p

Rizzuan Shah said...

xpe aidi, untuk makluman kita semua gak. :)

sedut club asteria said...

kcian ya siapa yg memiliki mykas..xda pluang nk dapat warga negara ko?

Rizzuan Shah said...

bakseng: peluang tu ada bakseng. tapi kena cukup syarat dulu la nk jd warganegara malaysia. salah 1syaratnya, kena menetap diMalaysia sekurang-kurangnya 10tahun, kena fasih berbahasa melayu. yg tu je sy tahu. :) tq 4 comment. :)

Honeybee said...

ic biru yg ada expired date ni pulak, ic MyKas juga ke? atau IC pengundi hantu???

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151019894386940&set=a.336611771939.154962.330360741939&type=1&theater

Rizzuan Shah said...

Maaf cik honeybee terlambat reply. IC biru yang ada expired date tu sama jgk mcm mykas fungsi dia. skarang JPN dah tak keluarkan IC biru yang ada expired tu lagi. Sbb tu JPN keluarkan mykas. supaya orang tak keliru dan senang nak cam kalau pembawa ic tu adalah mykas(ganti kpd mykad yg ada tarikh luput). Dulu JPN keluarkan IC ada tarikh luput mungkin sbb masalah+kos printing kot. sbb kos utk beli mesin printing tu bkn murah. untuk jimat, guna mesin mykad, cuma tambah je tarikh luput tu. huhuh.. kalau tak silap la. utk lebih lanjut, better tanya bahagian perhubungan awam JPN sendiri. :)

Unknown said...

Mcm mane nak mohon mykas?

Unknown said...

Mcm mane nak mohon mykas?

Unknown said...

Apa kad itu dgunakan dlam PRU lepas undi trus dlam masa 5thun kena kad tu da xbermakna.apa motif kerjaan buat kad ni??

Unknown said...

Apa kad itu dgunakan dlam PRU lepas undi trus dlam masa 5thun kena kad tu da xbermakna.apa motif kerjaan buat kad ni??

Lee's said...

Macam mana procedure nak mohon mykas ye? Bayaran dia? :)

Ksyem said...

Wanshah awk beri fakta yg salah

Ksyem said...

Mykas ini adalah pemegang yg tidak diketahui status kewarganegaraannya atau stateless mereka ni golongan yg lahir di dlm negara bukan lahir diluar negara mykas hanya diberikn kepada mereka yg lahir dan mempunyai surat lahir malaysia

Ksyem said...

Mykas tiada arahan utk memohon taraf warganegara golongan ini lahir dan ada yg sudah mencapai umur dah tua tp masih lg memegang mykas kerana kerajaan malaysia menafikan kewarganegaraan mereka....mereka tidak sepatutnya digelar warga asing kerana mereka tiada negara selain Malaysia dan tak kenal sesiapa di negara luar termasuklh berbahasa negara asing selain malaysia kerana mereka lahir dlm negara

Ksyem said...

Wan shah....awk sndri dah letak kenyataan KALAU NAK MOHON MYKAS KENA JADI WARGANEGARA ASING DULU so apa ertinya tu ?bahasa sendri fhmkn maknanya mereka alien lh hahahaha jgn nak buruk status mereka jgn nak anti mereka sptnya kita simpati dgn mereka sbb status mereka yg mjadikn mereka malang lahir di malaysia hanya kerna tiada dlm perlembagaan mengenai status mereka tp senang senang saja warga asing kelahiran negara asing mendapat kewarganegaraan Malaysia sedangkn klu dri segi budaya golongan mykas adalah sebudaya dgn kita bcakap bahasa dgn kita hidup bsama dlm negara kita adil ke kita hina mereka sedemikian rupa

Ksyem said...

Dulu ic hijau atau lebih dikenali sekarang dgn nama Mykas diberi kepada warga asing yg mahu menetap dlm negara sekarang ic tersebut tidak dikeluarkn lg kpd mereka sayapun tak tahu kenapa..golongan tsebut ada yg sdah lama memegang ic tersebut namun masih tidak dpt menaik taraf status mereka malahan ditarik semula oleh kerajaan saya pun tak tahu knp..rentetan dri itu anak anak kelahiran mereka menderita kerana tak ada ic walaupun mempunyai bukti kelahiran atau sijil lahir malaysia...golongan ini sehingga kini masih terkapai kapai duduk dlm negara dgn kemiskinan tegar kerana susah mdptkn pekerjaan utk menyarah hidup mereka dlm negara sehingga kini inilah yg masih mereka hadapi masih bgelut dgn hidup sebagai orgbygbtak bernegara saya harap pihak kerajaan mencari jalan bagaimana nak selesaikn permasalahan golongan stateless atau mykas ni supaya kehidupan mereka lebih baik dan tidak menjadi golongn pelarian dibumi kelahiran sndri mereka ni tak ada negara so mmg kesianlh sbg insan yg inginkn hidup lebih selesa bukan dgn tekanan hidup yg boleh menyebabkn mereka jd penjenayah

abu yahya said...

Sy stuju sgt ksyem.. Sgt ssh utk terang kn kpd masyarakat sbb mrka sdh slesa sgt hggkn pupus rsa sensetiviti mrka dn x dpt lg nk jg dn hormati prasaan golongan ni.. Apa x nya pd pndangan masyarakat mrka ni adalah warga "asing".. Sdgkn mrka adalah sama dgn masyarakat lain jg.. Manusia berdarah merah jg bkn nya alien hgg d asingkn sedemikian rupa.. Ssh nk trangkn betapa sulit nya kehidupan golongan ni sy hdup dikalangan mrka dn umpamanya berat mata mmandang brt lg bahu memikul..:-( mrka yg ssh adalah amanah Allah utk dibantu dan dilindungi golongan ni bkn sj ssh utk bdikari dn cri pkrjaan sndri malahan zakat yg Allah tetapkn utk golongan asnaf yg lyk di dptkn (sebahagian golongan ni).. Amt sulit skli.. Agknya mrka x sdrkh kelak Allah akn mnta prtggungjwpn?? Sedarlah yg brkenaan.. Fikir sjnaklah..

abu yahya said...

Sy stuju sgt ksyem.. Sgt ssh utk terang kn kpd masyarakat sbb mrka sdh slesa sgt hggkn pupus rsa sensetiviti mrka dn x dpt lg nk jg dn hormati prasaan golongan ni.. Apa x nya pd pndangan masyarakat mrka ni adalah warga "asing".. Sdgkn mrka adalah sama dgn masyarakat lain jg.. Manusia berdarah merah jg bkn nya alien hgg d asingkn sedemikian rupa.. Ssh nk trangkn betapa sulit nya kehidupan golongan ni sy hdup dikalangan mrka dn umpamanya berat mata mmandang brt lg bahu memikul..:-( mrka yg ssh adalah amanah Allah utk dibantu dan dilindungi golongan ni bkn sj ssh utk bdikari dn cri pkrjaan sndri malahan zakat yg Allah tetapkn utk golongan asnaf yg lyk di dptkn (sebahagian golongan ni).. Amt sulit skli.. Agknya mrka x sdrkh kelak Allah akn mnta prtggungjwpn?? Sedarlah yg brkenaan.. Fikir sjnaklah..

sby said...

Pemegang mykas adalah mereka yg kebanyakannya lahir di Malaysia...semasa kelahiran mereka ibubapa tiada sebarang dokumen... Yg malangnya ibubapa yg melahirkan mereka akan mendapat taraf penduduk tetap Dan seterusnya mendpat taraf warganegara Malaysia mengikut undang2 yg sedia ada Dan syarat kelayakan yg telah ditetapkan... Manakala anak mereka yg memegang mykas pula amat sukar atau tidak akan dpt upgrade status mereka.. Ada org kata tiada undang2 utk menukar status mereka...

sby said...

Pemegang mykas adalah mereka yg kebanyakannya lahir di Malaysia...semasa kelahiran mereka ibubapa tiada sebarang dokumen... Yg malangnya ibubapa yg melahirkan mereka akan mendapat taraf penduduk tetap Dan seterusnya mendpat taraf warganegara Malaysia mengikut undang2 yg sedia ada Dan syarat kelayakan yg telah ditetapkan... Manakala anak mereka yg memegang mykas pula amat sukar atau tidak akan dpt upgrade status mereka.. Ada org kata tiada undang2 utk menukar status mereka...

semangat berjuang said...

Sistem dahulu ic hijau lompat ke ic merah sangat mudah.bila tiba masa jpn akan tolng beri borang saja.tapi sekrg makin lama undang2 pun sudah semakin sukar membuka ruang bagi ic hijau. Bayangkan di sabah permit pelarian tanpa siji lahir senang senang dapt ic merah begitu mudah. Memanh tak lojek dan d terima aksl

semangat berjuang said...

Sebuah firman Allah - kasihilah anak yatim. Kasihila para janda. Kasihila fakir miskin . kasihila orang asing .kerana terdahulunya kamu adalah org asing

nia sweet said...

Untuk pngetauan semua mykas ni bukan pendatang asing tapi disebabkan mak bpk dia guna passport mak dia pula lambat urus bila dh besar2 baru urua tu yg ssh kene ada org tua angkat sbgai penjamin dan bukti2 lain contoh sijil skolah bukti2 dri clinic n hospital pon d perlukan jga..bukan snang nk urus mykas ni bnyak jga duit kluar

nia sweet said...

Betul betul...ank buah sya sah2 lahir sabah sekolah sabah tpi pakai surat branak tak boleh urus langsung gak dibagi peluang skali krja semenanjung kena tangkap surat beranak pon kena gunting..dorang kena tangkap pon bkn ada tmpat lain kalo bukan sini malaysia sbb dia bukan pendatang yg ada negara lain..skrg msuk negara sendiri jadi pendatang haram la jwabnya...rakyat sndri bkn main ssh mw urus surat ..tapi warga asing yg bahasa pon xpas lagi dh boleh pegang mykas/mykad

Amasaki said...

Betul

Amasaki said...

Undang2 pun ciptaan manusia jgk

Cik Hannah said...

Malangnya siapa yang memegang maykas nie , walaupun lahir di malaysia tapi mendapat gelaran sebagai bukan warganegara Malaysia , (kad pengenalan sementara ic hijau)Pihak kerajaan haruslah mencari jalan penyelesaian untuk pemegang kad ini.saya bersetuju dengan kesyem kerana sebagai warganegara malaysia kita hendaklah simpati dengan nasib yang menimpah mereka.Kerana kita sudah sedia maklum setiap insan mesti hendakkan kehidupan yang lebih selesa.Sebagai contoh kita sekarang,kita lahir di malaysia comfirmlah kita inginkan kehidupan yang menjamin masa depankan ? So same jugalah dengan mereka.pernahkah kita trfikir apakah yang akan berlaku kepada masa depan mereka sekiranya mereka memegang kad ini?ofcourse klau yg dah tua memang tak kisah tapi pada mereka yang masih muda? So we just can pray for them .

Unknown said...

Assamualaikum. Betul tu bro... Dulu secara otomatis bila sudah masak statusnya, seperti buah ada tempoh dimana ia akan maasak. Akak ni dah masuk 22 tahun guna mykas, masi tiada perubahaan, nak kata asal org semua org malaysia dahulu pun bukan semua org asli malaysia, bila jer kita pakai mykas dimana mana orang lihat kita ni mcm alien maklum plenet asing, mcm tak pernah nampak org. Akan dipandang rendah sedangkan lahir malaysia, org asing yg bukan lahir malaysia itu lagi yg senang dapat, dan tidak semua pun mengikit prusidur yg betul tapi dapat juga. .Ehhhhhh, kita yg memang darah tumpah dimalaysia, budaya di malaysia, sekolah dimalaysia, bergaul org malaysia dari kecil, bahasa malaysia pun lurus tiada bengkok bengkoknya itu yg tidak dipandang. Tiada keadilan.

Unknown said...

Pernah diherdik oleh pemegang MyKAS kerana caj bukan warganegara tp nak buat mcmana? Kita ikut prosidur bkn suka2 nak caj bukan warganegara atau warganegara sbb dah terang2 kad tu bukan warganegara.. kami hanya menjalankan tugas. Nak marah, marah lah pada JPN bukan kami

Unknown said...

Orang sabah boleh ke stay KL untuk tempoh lima tahun tue, untuk berkerja sebagai pengguna mykas

Unknown said...

x faham lah dgn JPN ni...yanh lahir di malaysia , ada surat beranak , dh tinggal malaysia selama lebih 25 tahun

.masih lagi pemegang ic hijau...bila bila masa nak dapat ic biru

Unknown said...

Yer....itu lah masalah terbesar saya selama hidup dah 38thn masih memegang kad pengenalan hijau(mykas)mempunyai sijil lahir yg dikeluarkan kerajaan Malaysia...hanya satu kesilapan lampau arwah ibu saya tidak memasukkan nama beliau kedalam sijil lahir saya....dan pada 2014 arwah ibu ada memohon untuk membuat pindaan sijil lahir untuk memasukkan nama beliau kedalam sijil lahir saya....tapi sayang seribu kali sayang nasib tidak berpihak kepada saya arwah ibu sempat meninggal dunia pada November 2016 itu pun diatas kecuaian pihak yg melengahkan proses ujian DNA antara saya dan arwah ibu dan akhir nya keputusan untuk membuat pindaan itu tidak diluluskan...disebaliknya memberi alasan kes saya nie meragukan...apa yg meragukan pun saya tak faham sedangkan segala kenyataan telah diambil sijil saya sekolah dari darjah satu hingga tingkatan lima..akuan sumpah juga telah dilakukan oleh arwah ibu saya..

Unknown said...

Hanya kerana status saya bukan warganegara tercatat di dalam kad pengenalan mykas saya dipandang hina oleh masyarakat warganegara..saya tidak diterima bekerja segala urusan menjadi terlalu sukar..awak bayangkan betapa sukarnya saya menjalani kehidupan saya dalam masa hampir tiga tahun nie..apa saya nak suap makan untuk anak saya...sekiranya status ini membezakan taraf saya sedangkan saya mempunyai sijil lahir malaysia..tidak mempunyai mana²negara..perkahwinan pertama gagal..entahlah mungkin saya ni menyusahkan suami dulu banyak sangat masalah..berkahwin pulak kali kedua tup²suami warganegara pun tidak bekerja..tanggungjawap saya terlalu besar..anak ramai..tapi tidak dibenarkan bekerja...mana pergi hak saya..tiada belas kasihan pada saya yg tergantung dengan status warganegara..sehingga menolak saya untuk bekerja...sebenarnya saya dah berputus asa..down sangat...cuma semangat yg ada hanya kerana anak² kalau tidak lama dah saya terjun bangunan...maaf terlalu emo...

Unknown said...

Samalah nasib saya kak...saya nie hari²menangis mengenang nasib...kadang²emosi tak menentu..cuma satu jer laa saya bersyukur kesemua anak²saya seramai 6org tu semua tak ada masalah Alhamdulillah mereka semua pemegang ic biru....kalau lah mereka pun kena tempias macam saya...Ya Allah betapa rasa bersalah nya saya pd mereka..😪

Unknown said...

Mak saya warganegara ayah saya thailand..sy dilahirkan di Malaysia..tapi saya masih tak dapat tahap kerakyatan...😪

Unknown said...

Yer kak...tahun 2000 saya nak sambung belajar ipt pun xlepas...sekarang nak bekerj pun dah tak boleh...kalau dulu boleh lagi itu la mungkin mereka keliru warna kad pengenalan berstatus tarikh luput setiap 5thn dulu kan warna biru tapi ada catat tarih luput....skrg terang²warna ic lain...jd masalah besar pada saya tak boleh diterima mana²syarikat...saya nie nurse lagi kak...tapi nasib saya dah bertukar gelap selepas dah tak diterima bekerja....anak²laa paling kesian dah laa mereka semua bergantung harap dengan saya...😪

Amirul azman said...

Whatsapp sy ditalian 01119462090 .. ad something mahu sy tanya

Johari said...

spa mau masuk group watupp 0138792509..kongsi masalah

Posty said...

Hye nak tnya mna bagus yah ambil mykas kah atau terus international passport? Baca punya baca mykas ni mcm teruk pulak cari kerja susah lesen x bole ambil biar btul

Unknown said...

Yah Sian jgk...mcm isteri sya baru ni p jpn nk tukar ic hijau...dah nk tamat tpohnya..lahir 1979 dah 40tahun...kalau dh tk dpt ic merah Lagi tk tau lahh

Unknown said...

Setuju...beri info tanpa pengetahuan..main hembus je..

man said...

saya 18 tahun pemegang ic hijau juga

craycray said...

saya otw memohon ic hijau.. masih dalam proses mengisi borang daftar lewat kad pengenalan. sy nak tanya, mmg dari dulu ke awak dpt ic hijau atau baru2 shj?? :)

man said...

kenapa memohon ic hijau?

Unknown said...

sesiapa pakai my kas,, jom share pengalaman,, 0172010275

Skinstories.johor said...

Saya sudah memegang status ic hijau selama 24 tahun dari usia 12 tahun.. Saya lahir di hospital batu pahat, johor.. Mempunyai sijil kelahiran Malaysia .. Saya menerima pendidikan di Malaysia hingga tamat SPM..Saya bernikah dengan warganegara Malaysia. Dan telah di kurniakan dua orang anak bertaraf warganegara.. Memang sukar bila berstatus pemastautin sementara. Tapi saya tak mudah berputus asa.. Baru2 ni JPN ada memberi tahu cara dan jalan untuk memohon mypr.. Iaitu mohon pasport di kedutaan Indonesia.. Lalu mohon permit masuk.. Setelah dapat permit masuk baru dapat mohon mypr. Harap semuanya berjalan dengan lancar...

Wonka22 said...

Kalau cara mohon mypr awak lulus...boleh bagitau tak kat sy..

Unknown said...

Sy nak tanya, ada kawan saya tiada sijil lahir dan ic sekarang umur da 22 tahun. Dia dijaga keluarga angkat ibubapa kandung tak tahu di mana sekarang. Sekrang segala urusan dia hanya ada passport dfi negara yg tak perlukan ic. Sedangkan dia dilahirkn di malaysia. Dia diangkat semasa usianya 3 bulan. Mcm mana ya nak dptkan mykas atau hak kewarganegaraanya itu admin?sy kesian dgn kehidupannya selama 22 tahun ni..

Unknown said...

selapas tempoh lima tahun untuk mykas ini .apakah langkah serterusnya

Unknown said...

Aku tak faham dgn kerajaan malaysia ni, kami lahir di malaysia ade surat beranak ,knpe nk bagi kmi mykas ni ,smpai nk cari kje pn tk blh, nk beli moto pn tak boleh sedangkan kami lahir di malaysia ,lainlah kalau aku ade 2 surat beranak,,,aku dh umur 30 thun dh msih mykas lgi alasan kami ni orang asing ,kepala hotak kolh ,,,yg cina tak thu bahasa kbgsaan pn senang j dpt ic ,, patutnye bgi la ic merah sekurang2nye ko ingt kami nk sgt ke macam ni ,,orag asing senang j korang bgi ic ......

Unknown said...

kak bole try mintak keje jakel kak..bini sye pon keje situ dlu..die ic ijau

Unknown said...

Saya pun dh 40 tahun pemengang permastautin sementara juga buat permohonan sama bagaimana pihak jpn cadangkn...alhamdulilah dh memohon permit masuk utk mendapatkn mypr...

Unknown said...

Baru baru ni g jpn nk sambung ic hijau dh tk boleh...

Unknown said...

Klo riset mykas blh naik kapal terbang ka dri tawau prgi Kota kinabalu

Unknown said...

Nak tmpang tnya klo Pkai riset mykas blh naik kapal terbang ka dri tawau prgi Kota kinabalu

Unknown said...

Saya wrga negara bangladesh ..saya boleh dpt may kas..

Unknown said...

Bro nak tanya ic hijau anda suda skuar ka? Sbb sy pn pemohon ic hijau hari ni genap setahun permohonan tp belum kluar lg msih dalam proses. Hmm

Unknown said...

saya nak Tya selepas 5 tahun apa yg akan org my kas perbuat

Unknown said...

Pening kepala aku baca.. ic hijau ni asal nya dari negara mana sebenarnya? Sabah ke Indonesia ke brunei ke atau dll? kalau kita warganegara Malaysia warna biru.. yang warna hijau ni aku tak faham dari negara mana asal usul nya... tu je aku nak tahu... tk.

Unknown said...

Sambung mykas xboleh? Lepas covid ni, cuba try balik, mana tau dilayan

Unknown said...

dri Malaysia juga.. tp ic hijau ni khas utk org yg lahir d mlysia tp dokumen spt sijil lahir xlengkap detail mak & pak.. jd jpn letak status bkn wrganegara la.. Sabah & Sarawak bnyak sgt dh org yg guna MyKas ni.. sdih.. sbb xda fungsi pun MyKas ni.. nk loan apa smua pun xboleh.. smbung study, kja apa smua pun susah

Unknown said...

Nak tanya pemegang mykas boleh buka akaun bank x ?

Mohd Juani said...

Nk tnya..
1.Adakah pengguna mykas boleh memohon lesen kenderaan?
2.Adakah pengguna mykas layak menerima gaji minimum buruh sebanyak rm46 per hari?
3.Adakah pengguna mykas layak membuka akaun bank?
4.Adakah pengguna mykas dapat memohon kerja di sektor swasta/kerajaan?

Unknown said...

Semua Tak layak.

Amandaarina said...

Salam nak tanya. Kalau pemegang mykas seorang lelaki, kalau nak kahwin apa prosedurnya?

Amandaarina said...

Salam nak tanya. Kalau pemegang mykas seorang lelaki, kalau nak kahwin apa prosedurnya?

Amandaarina said...

Kalau mykas takboleh sambung camne nak kahwin ye?? Boleh ke? Ada sape2 tahu tak?

Unknown said...

Boleh berkahwin.. Asalkan ada sijil nikah ibubapa.. Surat beranak.. Dan kalau ayah sudah meninggal kena ada surat kematian atau sijil kematian

Unknown said...

Semua diatas hanya layak bile ada ic biru yg ada tarikh luput.. Dan bile dh ade resit atau ic hijau dh xboleh mohon semua.. Wlupn ic biru tarikh luput tetap xboleh mohon kerja kerajaan.. Hanya swasta shj

Unknown said...

Hanya lahir dimalaysia dan ada surat beranak shj boleh

Amirul azman said...

Boleh tuan

Amirul azman said...

Unknown boleh whatsapp sy ditalian 01119462090

Amirul azman said...

Sy pemegang mykas, boleh buka akaun bank, boleh buat lesen, yang xboleh satu sahaja, mykas xboleh mohon passport untuk keluar negara

zai said...

salam.mykas suami nk tamag tempoh..masih blh sambung lg ke?

Zue said...

Amirul, kenapa mykas tak boleh mohon passport utk keluar negara?

kemudian, kalau dari sabah nak ke kuala lumpur guna resit mykas boleh?

Zue said...

Amirul, knp mykas tak boleh mohon passport utk keluar negara?

kemudian, kalau dari sabah nak ke kuala lumpur boleh ke guna resit mykas tu

Jayjay said...

Amirul...kwsp lepas tak? Aku tu je tak lepas..diorang kata kena tukar ic..tapi akak aku mykas boleh pula..aku bru 3 tahun pegang mykas..

cikwiyah93 said...

sekarang boleh sambung lagi x mykas?

Unknown said...

Ada cousin sy pmegang mykas lahir Di Sabah..tpi bru2 ni tahun Lepas 2020 dah tknkna smbung mykas nya..knapa Tu ya?

Unknown said...

Ape yg hendak dibawa ye utk Mohon passport di kedutaan...

Unknown said...

Perlu bawa apa utk memohon passport di kedutaan ye

salmanhikari said...

Saya baru nak pergi memohon Mykas pada 14/04 ni, doakan segala urusan dipermudahkan, dan ada apa2 nasihat yang nak diberikan kepada saya tak?

Felycya said...

Esok sepatutnya saya kena sambung mykas saya...

Apa apa saya update kat sini esok samada masih boleh ataupun tidak.

Saya anak kelahiran johor dan dah mempunyai 2 orang anak yang berstatus warganegara malaysia.

Siti aminah said...

Saya pun baru buat permohonan mykas. Sebab sya lahir Malaysia tapi dokumen Ibu bapa sya tak lengkap, memang bkn nasib sya la bapa meninggal awal, jadi status sya bukan warganegara. Lepas tu sya diambil sbgai anak angkat. Sya buat surat lahir baru Dgn nama ibu bapa sya yg berstatus warganegara. Masih juga sya dtarafkan bukn warganegara. Sedih. Kenpa ya? Biar org tua angkat sya Malaysia ada taraf kewarganegaraan. Tetap tdk diluluskan mohon warganegara sya. Terpaksa sya drh buat mykas. Tp knpa?? Klau sya pdtg asing sya mau balik mana tmpat sya klau bkn d Malaysia. Sya lahir dan membesar di Malaysia. Ibubapa angkat Malaysia. Bahasa apa pun fasih. Knpa tdak layak. Jdi sya mau letak dmna juga ni.

Siti aminah said...

Saya pun baru buat permohonan mykas. Sebab sya lahir Malaysia tapi dokumen Ibu bapa sya tak lengkap, memang bkn nasib sya la bapa meninggal awal, jadi status sya bukan warganegara. Lepas tu sya diambil sbgai anak angkat. Sya buat surat lahir baru Dgn nama ibu bapa sya yg berstatus warganegara. Masih juga sya dtarafkan bukn warganegara. Sedih. Kenpa ya? Biar org tua angkat sya Malaysia ada taraf kewarganegaraan. Tetap tdk diluluskan mohon warganegara sya. Terpaksa sya drh buat mykas. Tp knpa?? Klau sya pdtg asing sya mau balik mana tmpat sya klau bkn d Malaysia. Sya lahir dan membesar di Malaysia. Ibubapa angkat Malaysia. Bahasa apa pun fasih. Knpa tdak layak. Jdi sya mau letak dmna juga ni.

Siti aminah said...

Saya pun baru buat permohonan mykas. Sebab sya lahir Malaysia tapi dokumen Ibu bapa sya tak lengkap, memang bkn nasib sya la bapa meninggal awal, jadi status sya bukan warganegara. Lepas tu sya diambil sbgai anak angkat. Sya buat surat lahir baru Dgn nama ibu bapa sya yg berstatus warganegara. Masih juga sya dtarafkan bukn warganegara. Sedih. Kenpa ya? Biar org tua angkat sya Malaysia ada taraf kewarganegaraan. Tetap tdk diluluskan mohon warganegara sya. Terpaksa sya drh buat mykas. Tp knpa?? Klau sya pdtg asing sya mau balik mana tmpat sya klau bkn d Malaysia. Sya lahir dan membesar di Malaysia. Ibubapa angkat Malaysia. Bahasa apa pun fasih. Knpa tdak layak. Jdi sya mau letak dmna juga ni.

Siti aminah said...

Saya pun baru buat permohonan mykas. Sebab sya lahir Malaysia tapi dokumen Ibu bapa sya tak lengkap, memang bkn nasib sya la bapa meninggal awal, jadi status sya bukan warganegara. Lepas tu sya diambil sbgai anak angkat. Sya buat surat lahir baru Dgn nama ibu bapa sya yg berstatus warganegara. Masih juga sya dtarafkan bukn warganegara. Sedih. Kenpa ya? Biar org tua angkat sya Malaysia ada taraf kewarganegaraan. Tetap tdk diluluskan mohon warganegara sya. Terpaksa sya drh buat mykas. Tp knpa?? Klau sya pdtg asing sya mau balik mana tmpat sya klau bkn d Malaysia. Sya lahir dan membesar di Malaysia. Ibubapa angkat Malaysia. Bahasa apa pun fasih. Knpa tdak layak. Jdi sya mau letak dmna juga ni.

Unknown said...

Btul..undang-undang sering berubah..sekejap boleh..sekejap dibekukan disebabkn isu tertentu..

Unknown said...

Passport int boleh kerja dgn syarat dijamin majikan..setahu saya tidak boleh membuat sbrang pemohonan utk jadi warganegara..kcuali kes tertentu..

Unknown said...

Terima kasih kak .. sedih dngan kehidupan skrng bang tak boleh buka hidup merantau dekat kl ni kalau tak krja tak makan.. skrng ni pkp majikan tak nak bgi gaji cash .. saya dah bgtahu bank tapi bank still tak bole buka sbb mykas .. apalah nasib saya mna la saya nak cari kerja lgi

Unknown said...

Assalamualaikum nak tanya .. mykas bole tak buka bank .. apa syarat² dia?

Unknown said...

You boleh buat saya kah.bagi tau saya lah

Unknown said...

tahun 2021 ni masi ada jpn kluarkan ic hijau ka

Lone ranger said...

saya nk masuk group sbb saya juga pemegang mykas..ni no sy 01136538997

Lone ranger said...

ada group untuk pemegang mykas ke?sy nk join sbb sy pemegang mykas juga

Lone ranger said...

aku cadangkan kita buat group wasap untuk org mcm kita pemegang mykas ni..mudah kita nak kongsi masalah atau apa2 cadangan..hanya kita saja yg boleh paham situasi kita..aku akan buat group wasap untuk kita pemegang mykas..sapa2 nak join wasap aku 01136538997

Unknown said...

Buat je permohonan macam biasa di jabatan agama Islam.. pasti kan dah buat kursus perkahwinan tu penting.. tak ada beza dengan ic biru.. saya pun pemegang MyKas juga.. isteri warganegara.. anak pun dah 6orang... Abang cuba pergi jabatan agama Islam..

Unknown said...

Assalamualaikum Semua Slmt Mlm .. Saya Ingin Bertanya , Ada ka Sesiapa Di Dalam Ni Pengguna Mykass Yang Telah Dapat Menukar Ke MyPR ?? kalau Ada Tlg Saya Share Ya .. 0128611505 . Please Tlg Ya , Bantu Sesama Kita . Terima Kasih

Nana said...

Kakak sepupu sy miliki MyKas selama bbrp tahun... Lepas tu ada sorang kawannya yg kerja kat imigresen sruh dia daftar pasport... Dia apply pasport n guna setahun bgtu...lepas tu dia mohon permit masuk guna pasport... Lepas dapat permit masuk trus apply MyPr... Sekarang dalam proses memohon taraf warganegara pula...semoga d permudahkan urusan

HanaH said...

Assalamualaikum..ble ka pemegang mykas untuk tujuan surat nikah?

Unknown said...

Boleh ke , Mykas buat passport?